Conversie van mono naar gevlochten lijn
Ik weet niet of er een directe formule is, maar ik denk dat een eenvoudige aanpak zou zijn om de diameter van de mono en de diameter van de gevlochten lijn te bepalen. Bereken welk percentage de diameter van de gevlochten lijn VAN de diameter van de mono is. De trekkracht speelt hierbij geen rol, het gaat allemaal om de diameter en de resulterende volumeverandering. Wanneer je het % verschil krijgt, betekent dit dat de opgegeven mono-capaciteit dat percentage is van wat de spoel met gevlochten lijn zal bevatten.
Bijvoorbeeld;
Mono diameter = 0,025"
Gevlochten lijn diameter = 0,0125"
mono spoelcapaciteit = 100 yds
de diameter van de gevlochten lijn is 50% van de diameter van de mono, daarom is de mono-capaciteit van de spoel 50% van wat deze daadwerkelijk aan gevlochten lijn zal bevatten. Vandaar dat de spoel 200 yds gevlochten lijn zal bevatten.
Dus, neem de diameter van de mono en deel deze door de diameter van de gevlochten lijn en vermenigvuldig de "geciteerde, spoelcapaciteit met mono" met het getal dat je net hebt bedacht.
Bijvoorbeeld;
0,025" / 0,0125" = 2 , 100 yds mono X 2 = 200 yds gevlochten lijn
Een ander voorbeeld;
0,012" / 0,008" = 1,5 , 100 yds mono X 1,5 = 150 yds gevlochten lijn
Nogmaals, onthoud dat het niets te maken heeft met de trekkracht, het gaat allemaal om volume. Dit zal zeker werken, ik hoop dat het je vraag beantwoordt. :thumbsup:
(mijn hoofd doet pijn)